آلوده‌گی هوا ناشی از سوخت‌های فسیلی سالانه باعث جان باختن بیش از پنج میلیون تن می‌شود

آلوده‌گی هوا ناشی از سوخت‌های فسیلی سالانه باعث جان باختن بیش از پنج میلیون تن می‌شود

شماری از دانشمندان بین‌المللی با انجام مطالعه‌ای گفته‌اند که آلوده‌گی هوا ناشی از استفاده از سوخت‌های فسیلی، سالانه باعث مرگ پنج میلیون تن در سراسر جهان می‌شود.

این مطالعه روز پنج‌شنبه، ۳۰ نوامبر، در هفته‌نامه تخصصی «بی‌ام‌جی» نشر شده و در آن آمده است که این آمار نسبت به تخمین‌های قبلی، رقم بسیار بالاتری را نشان می‌دهد.

برپایه این مطالعه، استفاده از انرژی‌ پاک و تجدیدپذیر به‌جای سوخت‌‌های فسیلی می‌تواند جان بسیاری را از مرگ ناشی از آلوده‌گی هوا نجات دهد و به مبارزه با گرمایش جهانی کمک قابل ملاحظه انجام دهد.

به گفته دانشمندان، آلودگی هوا ناشی از استفاده از سوخت‌های فسیلی در صنعت، تولید برق و حمل‌ونقل در سال عامل مرگ پنج میلیون و ۱۰۰ هزار تن در سراسر جهان می‌شود.

این تیم تحقیقاتی نگاشته است: «نتایج ما نشان می‌دهد که حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی مزایای زیادی برای خواهد داشت، بسیار بیشتر از آن‌چه در اکثر مطالعات قبلی نشان داده شده است.»

به گفته آنان، یکی از دلایلی که باعث شده ارقام مرگ‌ومیر ناشی از آلوده‌گی هوا و سوخت‌های فسیلی بسیار بالاتر از تخمین‌های قبلی باشد، این است که آنان در این مطالعه صرفاً روی آلوده‌گی هوای تمرکز کرده بودند.

نتایج این تحقیقات همچنان نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۹ حدود هشت میلیون و ۳۰۰ هزار تن در سراسر جهان در اثر وجود ذرات ریز (PM2.5) و ازن (O3) در هوای جان خود را از دست داده‌اند.

طبق گفته‌های این دانشمندان، سهم سوخت‌های فسیلی از این تعداد مرگ‌ومیر، حدود ۶۱ درصد که ۵.۱ میلیون تن می‌شود، بوده است.

گفتنی است که این دانشمندان شامل محققانی از ایالات متحده امریکا، بریتانیا، آلمان، اسپانیا و قبرس است.

نتایج این تحقیقات همزمان با برگزاری بیست‌وهشتمین نشست تغییرات آب‌وهوایی سازمان ملل متحد، موسوم به «کوپ ۲۸» در امارات متحده عربی نشر شده است.

خبرگزاری همنوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

یک محموله کمک‌های بشردوستانه‌ از سوی قطر، در یک پرواز نظامی روز (پنج‌شنبه، ۹ قوس) به هرات رسید.

ش دسامبر 2 , 2023
یک محموله کمک‌های بشردوستانه‌ از سوی قطر، در یک پرواز نظامی روز (پنج‌شنبه، ۹ قوس) به هرات رسید. این محموله‌ی کمک‌شده از سوی قطر شامل مواد غذایی، مواد صحی و کمپل می‌شود. گفتنی است که این محموله از سوی هلال احمر قطر، اتحادیه‌ی جهانی علمای اسلام و اداره‌ی خیریه‌ی قطر […]

ممکن است بپسندید

پوشش خبری افغانستان، منطقه و جهان

خبرگزاری همنوا

درباره ما: خبرگزار همنوا به تاریخ ۱۴۰۲-۲-۱۵ ایجاد گردیده و با تیم مجرب و خبرنگاران خبره مصمم است تا خدمات ارزنده قابل قبول هموطنان عزیز خود ارایه نماید و به همین منظور خبرگزاری همنوا تاسیس نمودیم تا باشد از این طریق برای هموطنان عزیز خدمات سهولت خبررسانی شود. اهداف ما 1. هدف خبرگزاری همنوا از آغاز فعاليت اين است تا با مردم کمک نموده و آنها را براى اشتراک در زنده گى عامه شان تشويق نمايد . 2. اين خبرگزاری از طريق پوشش خبرى خود ميخواهد تا در حکومت شفافيت آورده و روحيه حسابدهى را زنده نمايد . 3. خبرگزاری همنوا تا حد توان صداى مردم را بلند ميکند ، مشکلات آنها را با مسؤولين در ميان ميگذارد و آنها را از عملکرد مسؤولين آگاه ميسازد.