۱۰ مورد جدید و دو‌ مرگ ناشی از بیماری کانگو طی یک هفته در افغانستان ثبت شد

۱۰ مورد جدید و دو‌ مرگ ناشی از بیماری کانگو طی یک هفته در افغانستان ثبت شد

سازمان صحی جهان گزارش تازه‌اش در مورد وضعیت صحی افغانستان را منتشر کرد.

گزارش این سازمان که حاوی افزایش شیوع تب خونریزی‌ دهنده کانگو (CCHF) در کشور است، روز پنج‌شنبه، ۱۲ اسد، نشر شد.

در این گزارش آمده که در هفته سی‌ام (۲۳ تا ۲۹ جولای) سال ۲۰۲۳، ۱۰ مورد جدید کانگو به ثبت رسید که از میان دو بیمار جان باخته‌اند.

با این رقم، شمار موارد مثبت تب کانگو در کشور از شروع سال جاری تا کنون به ۷۱۵ مورد و مرگ‌و‌میر ناشی از آن به ۷۸ تن می‌رسد.

هرچند نمودار ارایه شده از سوی سازمان صحی جهان سیر نزولی این بیماری را نشان می‌دهد، اما با آن هم این گزارش هشداری است که باید جدی گرفته شود، زیرا تغییری در شمار مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری نسبت به هفته گذشته رونما نشده است.

هفته گذشته (۱۶ تا ۲۲ جولای) شمار موارد مثبت این بیماری به ۳۴ تن و تعداد مرگ‌ومیر نیز به دو تن می‌رسید.

موارد فوتی ناشی از کانگو به‌گونه مجموعی در دست‌کم ۱۸ ولایت به‌ثبت رسیده است که از میان کابل با ثبت ۲۵ مورد ۳۲.۱ درصد و ولایت بلخ نیز با ۱۷ مورد فوتی، ۲۹.۸ درصد آن را تشکیل می‌دهند.

از میان ۷۱۵ بیمار مبتلا به کانگو، ۹۹.۹ درصد آن بالاتر از پنج سال سن دارند و دست‌کم ۲۹.۴ درصد بیماران زن هستند.

کانگو یک بیماری حاد تب‌دار و هم‌زمان با خون‌ریزی است که از طریق گزش کنه یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه حیوانات و انسان آلوده منتقل می‌شود.

این بیماری برای اولین بار در سال ۱۹۴۴ میلادی در شهر کریمه اوکراین و سپس در کانگو شیوع پیدا کرد.

خبرگزاری همنوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

دانشمندان یک نوک نیزه باستانی فرازمینی را در سویس پیدا کرده‌اند که حدود سه هزار سال قدمت دارد و از یک شهاب‌سنگ آهنی ساخته شده است.

ش آگوست 5 , 2023
دانشمندان یک نوک نیزه باستانی فرازمینی را در سویس پیدا کرده‌اند که حدود سه هزار سال قدمت دارد و از یک شهاب‌سنگ آهنی ساخته شده است. به نقل از گزارش دیلی‌میل، این نوک نیزه توسط محققان دانشگاه «برن» در مکانی باستانی متعلق به عصر برنز به نام موریگن در سویس […]

ممکن است بپسندید

پوشش خبری افغانستان، منطقه و جهان

خبرگزاری همنوا

درباره ما: خبرگزار همنوا به تاریخ ۱۴۰۲-۲-۱۵ ایجاد گردیده و با تیم مجرب و خبرنگاران خبره مصمم است تا خدمات ارزنده قابل قبول هموطنان عزیز خود ارایه نماید و به همین منظور خبرگزاری همنوا تاسیس نمودیم تا باشد از این طریق برای هموطنان عزیز خدمات سهولت خبررسانی شود. اهداف ما 1. هدف خبرگزاری همنوا از آغاز فعاليت اين است تا با مردم کمک نموده و آنها را براى اشتراک در زنده گى عامه شان تشويق نمايد . 2. اين خبرگزاری از طريق پوشش خبرى خود ميخواهد تا در حکومت شفافيت آورده و روحيه حسابدهى را زنده نمايد . 3. خبرگزاری همنوا تا حد توان صداى مردم را بلند ميکند ، مشکلات آنها را با مسؤولين در ميان ميگذارد و آنها را از عملکرد مسؤولين آگاه ميسازد.