لوایح جدید امنیت ملی پاکستان بدون امضای رییس جمهور به قوانین تبدیل شدند

لوایح جدید امنیت ملی پاکستان بدون امضای رییس جمهور به قوانین تبدیل شدند

رسانه‌های پاکستانی گزارش دادند که دو لایحه جدید ( متمم ۲۰۲۳ اطلاعات رسمی و ارتش پاکستان) بدون امضای عارف علوی، رییس جمهور این کشور، تصویب شده‌اند.

رزنامه داون روز یک‌شنبه، ۲۰ آگست، گزارش داده که این قوانین به گفته منتقدان، اختیاراتی بیشتر به سازمان اطلاعات پاکستان (CIA) و ارتش این کشور داده است.

عارف علوی، رییس جمهور پاکستان، گفته است که از امضای قوانین امنیت ملی جدید امتناع کرده اما به‌دلیل کارشکنی کارمندان دفترش این لوایح به پارلمان بازگشت داده نشده‌اند.

وی در پستی که در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد نوشته است: «خدا شاهد است من لوایح متمم ۲۰۲۳ اسرار رسمی و ارتش پاکستان را امضا نکردم چون با این قوانین مخالف بودم. من از کارمندانم خواستم لوایح را بدون آن‌که توسط من امضا شده باشند در چارچوب زمانی تعیین شده به پارلمان برگردانند تا غیرموثر شوند.

آنان به دفعات به من تایید کردند که آن‌ها را بازگشت داده‌اند و اطمینان داشتم که همین‌طور است. با این وجود امروز فهمیدم که کارمندانم اراده و فرمان من را خدشه دار کردند.»

اوایل ماه جاری میلادی مجلس ملی و سنا هر دو لایحه متمم ارتش پاکستان و اسرار رسمی را که اختیارات ارتش و سازمان‌های اطلاعاتی این کشور را افزایش می‌دهد تصویب کرده‌اند.

طبق قانون اساسی پاکستان، در صورتی که رییس جمهور  یک لایحه را امضا نکرده و آن را همراه اعتراضات و ملاحظاتش طی ۱۰ روز بعد از تصویب توسط هر دو مجلس پارلمان، بازگشت ندهد، تبدیل به قانون می‌شوند.

طبق این لوایح متمم، اختیاراتی گسترده به سازمان‌های اطلاعاتی پاکستان داده شده و آنان می‌توانند حین مشکوک شدن به هر جایی یورش برده و هر شهروندی را بازداشت کنند.

سناتورهای حزب تحریک انصاف پاکستان، به رهبری عمران خان، نخست وزیر برکنار شده این کشور که اکنون زندانی است، از این متمم‌ها حمایت کرده‌اند.

این قوانین همچنان تا پنج سال مجازات حبس را برای فردی که اطلاعات حساس را درباره ارتش یا امنیت ملی پاکستان افشا کند در نظر گرفته‌اند.

متمم قانون اطلاعات رسمی به مجازات سه سال حبس و بالغ بر ۱۰ میلیون روپیه جریمه برای کسی که به اتهام افشای هویت یک مقام اطلاعاتی گناهکار شناخته شود توصیه کرده است.

این قوانین در حالی تصویب شدند که هم‌اکنون پاکستان از سوی یک دولت موقت اداره می‌شود.

خبرگزاری همنوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

تیم های کریکت افغانستان وپاکستان امروز سه شنبه ( ۳۱ اسد ) سال روان خورشیدی در اولین بازی سلسله مسابقات یکروزه د رسیریلانکا باهمدیگر رقابت می کنند.

س آگوست 22 , 2023
تیم های کریکت افغانستان وپاکستان امروز سه شنبه ( ۳۱ اسد ) سال روان خورشیدی در اولین بازی سلسله مسابقات یکروزه د رسیریلانکا باهمدیگر رقابت می کنند. این بازی ساعت دو بعد از ظهر به وقت کابل در شهر همبنتوتا آغاز می شود. سید نسیم سادات سخنگوی کریکت بورد به […]

ممکن است بپسندید

پوشش خبری افغانستان، منطقه و جهان

خبرگزاری همنوا

درباره ما: خبرگزار همنوا به تاریخ ۱۴۰۲-۲-۱۵ ایجاد گردیده و با تیم مجرب و خبرنگاران خبره مصمم است تا خدمات ارزنده قابل قبول هموطنان عزیز خود ارایه نماید و به همین منظور خبرگزاری همنوا تاسیس نمودیم تا باشد از این طریق برای هموطنان عزیز خدمات سهولت خبررسانی شود. اهداف ما 1. هدف خبرگزاری همنوا از آغاز فعاليت اين است تا با مردم کمک نموده و آنها را براى اشتراک در زنده گى عامه شان تشويق نمايد . 2. اين خبرگزاری از طريق پوشش خبرى خود ميخواهد تا در حکومت شفافيت آورده و روحيه حسابدهى را زنده نمايد . 3. خبرگزاری همنوا تا حد توان صداى مردم را بلند ميکند ، مشکلات آنها را با مسؤولين در ميان ميگذارد و آنها را از عملکرد مسؤولين آگاه ميسازد.