صادرات و واردات ۵۱۲ میلیون دالری میان افغانستان و ایران در ۴ ماه

صادرات و واردات ۵۱۲ میلیون دالری میان افغانستان و ایران در ۴ ماه

وزارت صنعت و تجارت گفته است که در چهار ماه نخست امسال به ارزش ۵۱۲ میلیون دالر داد و ستد میان افغانستان و ایران انجام شده است، اما بر اساس آمار وزارت صنعت و تجارت، افغانستان تنها به ارزش ۶ میلیون دالر در این مدت صادرات داشته است.

آخندزاده عبدالسلام جواد، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت گفته است که تجارت افغانستان با جمهوری ایران طی چهار ماه نخست سال روان به ارزش ۵۱۲ میلیون دالر است که حدودا ۵۰۶ میلیون دالر آن واردات و ۶ میلیون دالر آن صادرات است.

در همین حال، شماری از بازرگانان می‌گویند که برای افزایش صادرات افغانستان نیاز است تا سهولت‌های بیشتر از سوی امارت اسلامی و ایران در گذرگاه‌ها فراهم شود.

از سویی‌هم، اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری می‌گوید که ایران برای صادرات پنبه و معادن کشور بازار مناسب است.

محمد یونس مومند، معاون اول اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری در این باره گفته است که «ایران به بسیاری از اقلام صادراتی افغانستان نیاز دارد از جمله میوه خشک، ماربل و اونیکس و تکس بسیار بالا است. ایران تعرفه ترجیهی نداده است مانند پاکستان و چین. ما از ایران می‌خواهیم که برای بازرگانان افغانستان تعرفه ترجیهی بدهد.»

بر بنیاد اطلاعات وزارت صنعت و تجارت، سطح صادرات و واردات میان افغانستان و ایران سالانه تا دو میلیارد دالر می‌رسد و تلاش می‌شود تا این سطح تا ده میلیارد دالر بالا برود.

خبرگزاری همنوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

رویداد ترافیکی در بلخ هشت کشته و زخمی برجا گذاشت

چ آگوست 23 , 2023
رویداد ترافیکی در بلخ هشت کشته و زخمی برجا گذاشت منابع محلی در بلخ می‌گویند که در پی وقوع یک رویداد ترافیکی در شاهراه بلخ – جوزجان، هفت تن به‌شمول چهار زن، دو کودک و یک مرد جان باختند و یک تن دیگر زخمی شده است. منابع می گویند که […]

ممکن است بپسندید

پوشش خبری افغانستان، منطقه و جهان

خبرگزاری همنوا

درباره ما: خبرگزار همنوا به تاریخ ۱۴۰۲-۲-۱۵ ایجاد گردیده و با تیم مجرب و خبرنگاران خبره مصمم است تا خدمات ارزنده قابل قبول هموطنان عزیز خود ارایه نماید و به همین منظور خبرگزاری همنوا تاسیس نمودیم تا باشد از این طریق برای هموطنان عزیز خدمات سهولت خبررسانی شود. اهداف ما 1. هدف خبرگزاری همنوا از آغاز فعاليت اين است تا با مردم کمک نموده و آنها را براى اشتراک در زنده گى عامه شان تشويق نمايد . 2. اين خبرگزاری از طريق پوشش خبرى خود ميخواهد تا در حکومت شفافيت آورده و روحيه حسابدهى را زنده نمايد . 3. خبرگزاری همنوا تا حد توان صداى مردم را بلند ميکند ، مشکلات آنها را با مسؤولين در ميان ميگذارد و آنها را از عملکرد مسؤولين آگاه ميسازد.