خطرات و تهدیدهای «گروه واگنر» برای اروپا

خطرات و تهدیدهای «گروه واگنر» برای اروپا

نخست‌وزیر پولند هشدار می‌دهد که جنگجویان واگنر که در حال حاضر در بلاروس سکونت دارند ممکن است به عنوان مهاجر وارد اتحادیه اروپا شوند. به گفته ماتئوش موراویتسکی؛ گروه واگنر هم‌چنین می‌تواند در روند جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی از بلاروس به اتحادیه اروپا- که مقامات پولند همواره به عنوان «جنگ ترکیبی» از آن نام برده‌اند- اختلال ایجاد کند.

در روزهای اخیر مقامات پولندی گفته‌اند که در حدود ۱۰۰ نفر از نیروهای واگنر تا نزدیکی شهر گرودنو در نزدیکی مرزهای پولند و لیتوانیا پیش‌روی کرده‌اند.

این ماجرا ریشه در ماجراهای ماه جون روسیه دارد- که با شورش یک‌روزه نیروهای شبه‌نظامی واگنر آغاز و با توافق انجام‌شده برای پایان دادن به شورش و نقل مکان نیروهای واگنر به بلاروس به نقطه پایان رسید.

وارسا می‌گوید حضور واگنر در بلاروس یک تهدید بالقوه برای پولند و اتحادیه اروپا است و به این دلیل در تلاش است مرزهای شرقی خود را تقویت کند.

الکساندر لوکاشنکو رهبر بلاروس، پیش از این بارها و بارها ایجاد بحران مهاجرتی در اروپا- از طریق انتقال مهاجران احتمالی به مرزهای خود با کشورهای اتحادیه اروپا و تسهیل عبور آن‌ها- را رد کرده است.

با این حال ماتئوژ موراویتسکی هفته گذشته گفت که بیش از ۱۰۰ نفر از اعضای گروه واگنر به مناطق شمال غربی بلاروس در نزدیکی شکاف سووالکی- که به مرز (95 کیلومتری) پولند با لیتوانیا عضو اتحادیه اروپا اطلاق می‌شود که بلاروس و کالینینگراد روسیه را از هم جدا می‌کند- منتقل شده‌اند.

موراویتسکی ادعا می‌کند که مزدوران واگنر ممکن است در قالب و ظاهر مرزبانان بلاروسی به مهاجران در زمینه عبور از مرز و ورود به اتحادیه اروپا کمک کنند، یا حتی خود به شکل مهاجران وارد اتحادیه اروپا شوند.

نخست‌وزیر پولند در یک کنفرانس خبری بعد از بازدید از یک کارخانه اسلحه‌سازی در گلیویتس در جنوب پولند گفت: «اکنون وضعیت دارد به طور مستمر و مداوم خطرناک و خطرناک‌تر می‌شود».

موراویتسکی می‌افزاید: «بی‌تردید، این با هر متر و معیاری یک گام بلند به سوی یک حمله هیبریدی و چندجانبه به خاک پولند است».

از زمان شورش کوتاه‌مدت گروه شبه‌نظامی واگنر علیه کرملین در ماه جون، چندین هزار نفر از جنگجویان واگنر به بلاروس نقل مکان کرده‌اند. در این مدت به بیشتر اعضای این گروه پیشنهاد شده که یا به ارتش رسمی روسیه بپیوندند و یا این که به کشور بلاروس که متحد نزدیک روسیه به شمار می‌آید نقل مکان کنند.

در اواخر هفته گذشته وزیر داخله پولند گفت که اگر حوادثی در ارتباط با گروه واگنر در امتداد مرزهای پولند، لیتوانیا و لتونی رخ دهد، این سه کشور می‌توانند به این تصمیم مشترک برسند که مرزهای خود با کشور بلاروس را به طور کامل ببندند.

این ترس‌ها و تهدیدها در شرایطی مطرح می‌شود که در اواخر هفته گذشته آقای لوکاشنکو به اصرار و تأکید گفت که مزدوران واگنر را در مناطق مرکزی بلاروس نگاه خواهد داشت.

این صحبت‌ها را آقای لوکاشنکو در جریان گفتگویی که هفته گذشته با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه داشت، عنوان کرد. از گفتگوی لوکاشنکو و پوتین نقل شده است که لوکاشنکو به شوخی به پوتین گفته بود که «آن‌ها می‌خواهند به غرب سفر کنند و اگر شد چرخی هم در وارسا بزنند». با این حال در ادامه به تاکید گفته بود که «البته، همان‌طور که توافق کرده‌ایم آن‌ها را در مرکز بلاروس نگه می‌دارم».

آقای موراویتسکی گفته که در سال جاری تاکنون ۱۶۰۰۰ تلاش برای عبور از مرز بلاروس و پولند صورت گرفته است.

به گفته کمیته مرزی اتحادیه اروپا به نام فرانتکس؛ بین جنوری تا جون امسال دقیقاً ۲۳۱۲ نفر توانسته‌اند به صورت غیرقانونی از مرزهای بلاروس با اتحادیه اروپا عبور کنند.

پولند و لیتوانیا هر دو حصارهایی را در امتداد مرزهای خود با بلاروس برپا کرده‌اند تا تعداد افرادی را که به طور غیرقانونی از مرز عبور می‌کنند، کاهش دهند.

در این میان بلاروس با اتهاماتی مواجه شده است که مهاجران خاورمیانه‌ای را با وعده‌های دروغین دسترسی آسان به اتحادیه اروپا تشویق می‌کند با پروازهای مستقیم قانونی به این کشور سفر کنند و بعد آن‌ها را به سوی مرزها سوق می‌دهد.

گارد مرزی پولند می‌گوید که مرزبانان بلاروس مهاجران را کمک می‌کنند تا به طور غیرقانونی، از مناطقی دور از پست‌های بازرسی رسمی، وارد کشور پولند شوند.

اظهارات آقای موراویتسکی در آستانه انتخابات پارلمانی خران امسال پولند مطرح می‌شود- و گفته می‌شود که دولت پولند با اشاره به چنین مسائلی و به عبارت بهتر با تأکید بر اقداماتی که برای تقویت امنیت مرزی خود انجام می‌دهد، خواهان جلب نظر رای‌دهندگان در انتخابات خزان سال جاری است.

خبرگزاری همنوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

رئیس جمهور مخلوع نیجر: کودتا پیامدهای مخربی برای جهان خواهد داشت

ش آگوست 5 , 2023
رئیس جمهور مخلوع نیجر: کودتا پیامدهای مخربی برای جهان خواهد داشت به نقل از الشرق الأوسط، «محمد بازوم» از دولت آمریکا و جامعه بین الملل برای بازگرداندن نظم قانونی به این کشور درخواست کمک کرد. وی که از زمان سرنگونی دولتش در بازداشت به سر می برد، گفت: «این را […]

ممکن است بپسندید

پوشش خبری افغانستان، منطقه و جهان

خبرگزاری همنوا

درباره ما: خبرگزار همنوا به تاریخ ۱۴۰۲-۲-۱۵ ایجاد گردیده و با تیم مجرب و خبرنگاران خبره مصمم است تا خدمات ارزنده قابل قبول هموطنان عزیز خود ارایه نماید و به همین منظور خبرگزاری همنوا تاسیس نمودیم تا باشد از این طریق برای هموطنان عزیز خدمات سهولت خبررسانی شود. اهداف ما 1. هدف خبرگزاری همنوا از آغاز فعاليت اين است تا با مردم کمک نموده و آنها را براى اشتراک در زنده گى عامه شان تشويق نمايد . 2. اين خبرگزاری از طريق پوشش خبرى خود ميخواهد تا در حکومت شفافيت آورده و روحيه حسابدهى را زنده نمايد . 3. خبرگزاری همنوا تا حد توان صداى مردم را بلند ميکند ، مشکلات آنها را با مسؤولين در ميان ميگذارد و آنها را از عملکرد مسؤولين آگاه ميسازد.